Als kind heb je wel eens een droom, dan word je zwetend wakker en denk je ik wil een Churchill tank.
Nou daar gaan dan heel wat jaren overheen en zijn ze niet zomaar te koop. Al 40 jaar verzamel ik militaria en voertuigen uit de periode 40-45. Op een gegeven moment krijg ik met mijn compagnon via een goede Engelse kennis in 2020 de kans om 2 Churchill tanks te kopen. Nou dan gaat je hart toch even sneller kloppen en wil je alle detail graag weten. Na wat foto’s en contact ziet het er veel belovend uit maar een afspraak maken om te komen kijken is in de corona periode vrij moeilijk, tot in augustus 2021 Engeland weer toegankelijk is gaan we ff op en neer. Nou als je daar dan ben en beide bekijken dan is de keuze snel gemaakt. In eerste instantie zouden we voor een gaan maar gezien niet helemaal duidelijk is of er een in ieder geval compleet is hebben we ze toch beide gekocht.
Een is een Mk2/3 met een Mk2 toren, interieur is leeg maar motorruimte is compleet, en de ander een Mk7 Crocodile in geheel gedemonteerde staat maar zo goed als compleet. Na een lange tijd van wachten is het dan eindelijk zo ver dat ze beide op transport gaan richting Noord Holland. Op 30 oktober 2022 komt de eerste aan in Winkel (N-H) en de 2e een maand later. Ons doel was om de Churchill Mk7 gereed te hebben voor de 30 corps tour in september 2024, een strak schema maar dat is gehaald.
Nu alles in de werkplaats staat is het een grote klus alle kratten en pallets te inventariseren wat er wel en niet is. Al gouw blijkt dat we wel het een en ander missen maar geduldig zoeken loont vaak. Nu is een Churchill tank niet bij elke tank verzamelaar geliefd om zijn lompe uitstraling en trage snelheid met stalen tracks maar wij vinden dat dit nou juist een zeer historisch correct voertuig is voor de bevrijding van Nederland. Zeker de Mk7 crocodile vlammenwerper heeft deel genomen op diverse fronten in Nederland.
Aan de Mk7 was al ooit iemand begonnen, alles was gedemonteerd en in kratten meegekomen uit Engeland. We hebben 2 motoren er bij en een compleet in de Mk2 voor reserve, maar na grondig onderzoek blijkt dat alle 3 motoren een volledige revisie nodig hebben. Aan de body is niet echt veel werk en is ooit in het verleden gestraald. Alles vanbinnen weer opnieuw in de verf en de rest van het interieur is in goede conditie. Alle bedrading vervangen conform de originele bekabeling. De bediening van de remmen, koppeling, stuur en gas zijn hydraulisch dus ook hier alles vervangen. Na de revisie van de sprocket wielen, versnellingsbak, koppeling eindaandrijving en motor schieten we al aardig op maar missen we een deel van de draaikrans en trandring en toren vloer. Na intensief zoeken deze terug gevonden bij een andere Engelse handelaar waar achteraf blijkt dat deze daadwerkelijk van onze eigen Churchill zijn. Maar goed het is nu compleet en kan de toren er ook weer op.
Dan is er nog de complete vlammenwerper uitrusting die er gelukkig bij zat, deze is conform de Nederlandse wetgeving ontheffing verplicht (cat. 2 wapens) na een bezoek van politie, Kmar is dit in goede orde aangevraagd en gekregen. Enige is nu dat de loop (QF 75mm) nog niet op vergunning staat en wachten we nog steeds op de juiste papieren van de handelaar. Ook dit komt nu goed.
Dus na 1,5 jaar hard werken met ons team in alle vrije uren is het ons gelukt de Churchill mee te nemen naar het 30 Corps tour evenement afgelopen september. Vol lof van iedereen incl. Bovington Tank Museum, Al Murray en James Holland zijn wij extreem trots om het geheel.
De churchill is in de uitvoering van de 79th Armoured Division (Hobarts Funny’s) 141th Royal Armoured Corps “The Buffs” C sqn 13 troop. Zij hadden 3 squadrons met crocodiles en zijn van af Normandië D-Day+45 min opgetrokken richting Nederland en Duitsland.
Hopelijk zijn we met de churchill op Camp Nijverdal in 2025. In de komende maanden nog wat onderhoud en de kinderziektes oplossen dan zijn we er weer klaar voor 80 jaar bevrijding 2025.
Paul Visser, Collection ‘39 – ‘45