(Door Wilbert en Erik Nijenhuis)
Wat er aan vooraf ging.
Sinds de geschiedenisles op school is de interesse voor de tweede wereldoorlog ontstaan. Alle info
die er was, boeken, films, musea enz. werd opgeslagen. Daarom werd er in 2011 een lang
gekoesterde wens werkelijkheid, namelijk de aankoop van een Jeep uit 1942, die daarna helemaal
gerestaureerd is. Met een origineel WO 2 voertuig mag je lid worden van de vereniging Keep Them
Rolling, en mee doen met herdenkingsritten en weekenden die overal worden georganiseerd. Maar
ook andere activiteiten als veteranendagen, onthullingen van monumenten en bijvoorbeeld de
jaarlijkse lichtjesavond op de Canadese begraafplaats in Holten!
De Jeep is in Canadese markeringen uitgevoerd. Naar het regiment Les Fusiliers Mont Royal dat ons
dorp Markelo heeft bevrijd. Ook de typische wollen pakken die de Canadezen droegen werden
aangeschaft, en het plaatje was compleet! Na een aantal jaren toen zoon Wilbert ook de interesse
had overgenomen, begon het toch weer te kriebelen. De jeep is prachtig, maar…. daar zijn er nog zo
veel van. En bovendien door de Amerikanen gemaakt! Wij zijn door de Canadezen bevrijd!
Dit heeft toe geleid dat we in 2016 een Chevrolet C8A HUP uit 1943 hebben gekocht. Nou ja , wat er
van over was dan!
Geschiedenis.
In opdracht van de Britse regering werd in Canada een CMP (Canadian Military Pattern) reeks
gebouwd in hoog tempo door Chevrolet en Ford om de tekorten, die ontstaan waren na de
achterlating van duizenden voertuigen in Duinkerken in 1940, weer aan te vullen. Amerika was
immers nog neutraal in 1940! Er werd een 4 wiel aangedreven voertuig ontwikkeld met de al
bestaande motoren van Chevrolet en Ford. Rechts gestuurd voor het Britse gemenebest, en in
militaire uitvoering. Wij hebben de kleinste van 4 uitvoeringen, de 8cwt oftewel laadvermogen van
400 kg. Deze zijn gemaakt in een oplage van 13000 door General Motors in Oshawa Canada tussen
1942 en 1945. De cabine was in de eerste uitvoering te klein, maar na 2 updates werd de CAB 13 als
uitganspunt gekozen voor de in totaal 410.000 geproduceerde CMP voertuigen. In eerste instantie
werd het civiele dashboard gebruikt. Toen deze op waren ging men over op ronde standaard klokken
die ook op de jeep zitten. Het bakelieten stuur werd net als bij de jeep vervangen door een ijzeren of
houten exemplaar omdat de grondstoffen dreigden op te raken! Oorspronkelijk had de C8a geen
reservewiel omdat men zogenaamde “runflat” banden had gemonteerd waarmee kon worden
doorgereden als deze lek waren. Al snel werd de rechter zijdeur opgeofferd voor een plek voor het
reservewiel omdat doorrijden op rubber toch geen succes was. Ons voertuig is de Heavy Utility
Personal uitvoering met de Chevrolet 6 cilinder lijnmotor van 216 cu. oftewel 3,5 l. die 85 pk
produceert. (4×4, 101 inch-wielbasis, 8 cwt) Diverse andere uitvoeringen, zoals
verbindingsdienstwagen (HUW), ambulance (HUA), mobiele werkplaats (ZL) en bureauwagen (PUTR)
werden ook nog gemaakt.
Na de oorlog.
Toen de oorlog voorbij was werden alle Canadese voertuigen uit Europa verzameld op vliegveld
Deelen bij Arnhem. De meeste werden verkocht aan de West-Europese landen. Wat er nog over was
werd verkocht aan particuliere bedrijven voor de wederopbouw. Het Nederlandse leger was ook een
grote afnemer, en de meeste voertuigen gingen naar Nederlandse Indië om daar ingezet te worden
tegen de onafhankelijkheidsstrijd. Hiervan is niks terug gekomen. Vandaar dat er in Nederland bijna
geen CMP voertuig meer is te vinden. Wat er nu is, komt bijna allemaal uit Noorwegen waar ze vrijgoed bewaard zijn gebleven. Ons voertuig is waarschijnlijk naar Frankrijk gegaan, waar hij na zijn
dienstperiode in de bosbouw is gebruikt. Dirk Leegwater uit NH. heeft hem weer geïmporteerd naar
Nederland, waarna hij via omzwervingen in deplorabele toestand in Markelo is aanbeland. Daardoor
is de C8a wel exclusief geworden. Schatting is dat er nog een 20 tal in Nederland zijn.
Restauratie
We realiseerden ons wel dat dit van een andere orde was dan de restauratie van de jeep. Daar zijn er
veel meer van gemaakt en er zijn nog genoeg onderdelen te koop. Na dat we de HUP tot het laatse
schroefje hadden gedemonteerd, zijn we begonnen met het plaatwerk. De hele body is ontdaan van
het doorgeroeste plaatwerk en alles is gestraald. Ondertussen begon het zoeken naar specifieke
onderdelen. Zo werden er 2 velgen gevonden in België en vele kleine onderdelen bij Leegwater in
NH. De remcilinders werden allemaal voorzien van rvs bussen. En de korte steekas, die niet te vinden
was, werd op maat gemaakt van een vrachtwagenas. Via internet konden we ook nog diverse
onderdelen bemachtigen. Toen begon de opbouw; rondom 1,5 mm plaatwerk met op de juiste
plaatsen de puntlassen was het meeste werk! Maar ook het schuifdak van 90 bij 120 met aparte
klap/schuif constructie was een uitdaging om dat deze geheel verloren was gegaan. Via foto’s is deze
nagemaakt. Net als de zijruiten, die zijn van plastic op een metalen frame met canvas afdichting, ook
een monnikenwerk. De zes cilinder lijnmotor is helemaal gestript, door een revisiebedrijf onder
handen genomen en door ons zelf weer opgebouwd. Voor de kenners; dit is nog een
spatsmeringsmotor met een oliedruk van 0,5 Kpa! Alle bedrading is vernieuwd, en de achter
verlichting welke oorspronkelijk twee kleine rode pitjes heeft voor rem en achterlicht is voor de
Nederlandse wetgeving aangevuld met een extra jeep achterlicht met richtingaanwijzers. Ook
hebben we een naaimachine aangeschaft waarmee Wilbert alle Canvas bekleding van de stoelen,
banken en raambekleding mee heeft gemaakt. Het achter compartiment heeft van oorsprong nog
een paar stoelen. Hier hebben wij gekozen voor een bank aan weerszijden met rugleuning die ook als
bed te gebruiken is. Handig voor meerdaagse evenementen en vervoer van meerdere personen. Op
het dak is een Imperial gemaakt. Dit is een “Fieldmodification” net als de trekhaak, welke je wel
vaker zag in de oorlog. Er werd gewoon bij de plaatselijke smid iets in elkaar gelast! Ook dit voertuig
is uitgevoerd volgens de markeringen van de Canadese Fusiliers Mont Royal. Afgelopen jaar hebben
we nog een aanbouwtent gemaakt, precies volgen specificaties van toen. Ideaal als je s’morgens je
bed uit komt als het weer iets minder is!
Na vijf jaar arbeid is de C8a HUP door de RDW in Almelo zonder problemen, nog net voor kerst 2020
op kenteken gezet, om nog mee te kunnen naar de Canadese begraafplaats voor de jaarlijkse
lichtjesavond. Welke helaas niet doorging door Covid. Daarna is hij goed ingereden en zijn we al op
meerdere evenementen aanwezig geweest, met de Liberation Taskforce 30 corps van afgelopen
herfst als hoogtepunt! We hebben toen met 300 Engels/Canadese voertuigen de route nagereden
van de grondtroepen van Operation Market Garden van Leopoldsburg naar Nijmegen. Voor 2025
staan alweer veel evenementen op het programma naar aanleiding van de 80 jarige herdenkingen
van het einde van de tweede Wereldoorlog!